Læs også: Flyv billigt på skiferie
Generelle skiråd
En vellykket skiferie afhænger ofte af, hvor grundig forberedelsen har været.
Mange har da også efterfølgende måtte erkende, at en uheldig episode på en rejse, kunne have været undgået med en bedre forberedelse hjemmefra.
Vi ønsker derfor at bidrage med gode råd og tips til, hvordan du kan undgå en hel række praktiske problemer på rejsen.
Undgå konkursryttere:
Hvis du er mistænksom p.g.a. meget lav pris, forudbetaling mere end 1 md. før afrejse eller hvis du aldrig har hørt om rejsearrangøren, bør du checke følgende:
★ er rejsearrangøren medlem af Rejsegarantifonden?
★ hvor længe har arrangøren eksisteret?
Hvis arrangøren har eksisteret mindre end 1 år, bør du være ekstra mistænksom omkring, hvem der står bag økonomisk – det er ofte de samme personer, der gentagne gange går konkurs.
Minimum 1 måned før afrejsen:
★ Husk at træne – og husk flg. papirer:
– Pas – husk evt. at forny passet i god tid.
– Sygeforsikring – check at dit sygesikringskort dækker under rejsen.
– Forsikring – check rejsedækning på din private forsikring.
Husk at tegne en speciel sportsforsikring. Ikke en nødvendighed, men det kan være fornuftigt.
★ Specielt ved kør-selv-ferie:
Husk bilens originale registreringsattest, motorvejsmærkater i Schweiz og Østrig (kan købes gennem bl.a. FDM), vinterdæk/snekæder, kør-selv forsikring samt evt. leje af skiboks.
Anskaf det grønne og røde kort hos dit forsikringsselskab, dér hvor du har din bilforsikring.
Kortene dækker over internationale bilforsikringer, så du i tilfælde af uheld med bilen kan få hjælp til at blive transporteret til nærmeste værksted. Kan bilen ikke repareres, vil du kunne få dækket hjemtransporten.
Minimum 1 uge før afrejsen:
★ Rejsedokumenter – check at de er korrekte i f.h.t. din bestilling.
★ Valuta – spørg rejsebureauet eller dit pengeinstitut om det mest fordelagtige betalingsmiddel: – credit card – rejsechecks – kontanter
★ Husk dog altid lokalvaluta til småudgifter, D-Mark til toiletbesøg langs motorvejen, lufthavnsskatter etc.
Dagen før afrejsen:
★ Få samling på, hvad du skal huske at medbringe:
pas (+ kopi), sygesikringskort, rejsedokumenter inkl. forsikringer, valuta.
adresse-/tlf.liste: familie/venner, flyselskab, bank, rejseudbyder, ambassade/konsulat i landet.
★ Som det sidste skal du bare sørge for at pakke en masse fornuftigt tøj til skiferien.
Læs også: Sorte, røde, blå og grønne pister – få overblikket her
Vælg det rigtige skiudstyr
Valg af skiudstyr kan være forvirrende. Med mange modeller og nye skityper kan man hurtigt miste overblikket.
Det er ofte en uoverskuelig opgave at skulle vælge, hvilke ski man skal købe eller leje. Mange spørgsmål melder sig, og rådgivningen er ikke altid lige god og objektiv.
De seneste par år er antallet af forskellige typer og modeller desuden steget drastisk. Dette skyldes specielt, at de såkaldte Carving-ski har erobret markedet. Her forklarer vi mere om de nye skityper, så du kan føle dig bedre rustet til det årlige valg af skiudstyr.
Køb eller leje
Uanset om du skal købe eller leje, er det en klar fordel at vente, til du er på destinationen. Også selvom det typisk er lidt dyrere. Hvis du skal købe udstyr, er det ofte muligt prøve forskellige modeller, inden du beslutter dig. Hvis du alligevel ikke vil købe, kan du blot betale leje for de dage, du har prøvet udstyret. Snak med den lokale skiforretning, eller spørg guiderne hvis du rejser med et rejsebureau.
Hvis du skal leje udstyr, er det en stor fordel at gøre det på destinationen. Hvis udstyret ikke passer eller går i stykker, kan du altid få det byttet med det samme. Husk at spørge om forsikring er inkluderet i prisen.
Carving-ski
De seneste år har Carving-skiene vundet indpas, og i dag er næsten alle nyproducerede ski af denne type. Carving-skiene udmærker sig ved at dreje lettere end de gamle skityper. Nye og stærkere materialer har gjort det muligt at producere ski, som er smalle i taljen og brede i enderne. Denne form bevirker at svingene bliver skarpere.
Carving-skiene er altså blot en videreudvikling af de gamle skityper, og udviklingen sammenlignes ofte med valget af Carbon-ketsjere frem for træ-ketsjere indenfor tennissporten. Skiskoler over hele verden kan desuden bevidne at Carving-skiene letter indlæringsprocessen. Carving-skiene er altså kommet for at blive, og det kan ikke længere anbefales at købe eller leje de gamle skityper.
Sjov eller fart
Carving-skiene kan som hovedregel opdeles i tre grupper: Race, Allround- og Funcarvere.
Racecarverne er som navnet antyder velegnet til skiløbere, som gerne vil køre stærkt. Med andre ord kan man sige, at Racecarverne normalt er stivere end de andre Carving-ski, og henvender sig dermed bedst til øvede skiløbere. Disse ski kræver altså mere arbejde af skiløberen, før de drejer. Dette bliver dog belønnet, da disse ski står væsentligt bedre fast på hårdt og iset underlag.
Allroundcarvere er normalt den ski, man anbefaler til nybegyndere og let øvede. Denne skitype er mellemting af de to andre. Den drejer let, men alligevel med en moderat svingradius. Skiene fås i flere forskellige kvaliteter, hvor de dyrere også fint kan tilfredsstille øvede skiløbere.
Funcarverne er de sjoveste af Carving-typerne. Denne skitype fås i vidt forskellige udgaver, og er skiløbernes nye legetøj. Ekstrem brede ender på skiene og smal talje bevirker at skiene svinger så let som en leg, når blot de presses en anelse på kanten.
Denne skitype er lidt sværere at køre stærkt på, og står ikke så godt fast på iset underlag. Funcarverne egner sig ikke så godt til begyndere, men ellers kan alle få stor glæde af denne skitype.
Specielt til entusiaster
Udover de ovennævnte tre skityper findes der også lidt mere specielle ski, som primært henvender sig til ægte skientusiaster.
De såkaldte Allmountain eller Freeride-ski egner sig til skiløb i dyb sne udenfor pisterne. Disse ski er ofte lidt bredere og længere, så man ikke synker så dybt ned i sneen.
Storslalom og Specialslalom-skiene er mest brugt af konkurrenceløbere. Storslalom-modeller skal man kun købe, såfremt man kender til denne meget stive skitype i forvejen. Specialslalom-modellerne kan man få i lidt lettere udgaver, som egner sig til øvede skiløbere, der er vilde med kortsving.
Længde
Carving-skienes indtog har ændret grundlæggende ved skienes længder. I dag skal man som nybegynder vælge ski, som er 30 cm kortere end sig selv. Efterhånden som man bliver bedre, bør man benytte længere ski. Øvede skiløbere bør benytte ski på egen højde.
Når man skal vælge længde på skistavene kan man benytte følgende metode: Vend staven på hovedet og tag fat lige under plastickappen. Når armen er bøjet 90 grader, bør staven lige akkurat ramme gulvet.
Bindinger
Kvaliteten af bindinger i dag er generelt høj, men hold dig til de gængse mærker. Personer med høj vægt bør købe en binding med en såkaldt høj DIN-skala, som ofte er lidt dyrere.
For at undgå skader er det yderst vigtigt, at bindingerne er indstillet korrekt. Skibutikken kan hjælpe med at indstille bindingerne efter din vægt og kunnen. Skiene bør hellere udløse en gang for meget end en gang for lidt.
Få eventuelt en guide eller instruktør til at teste bindingen, før du tager liften op.
Mange nye bindinger på Carving har en ekstra plade monteret under bindingen. Denne forhøjelse af bindingen sikrer at støvlen ikke rammer imod sneen ved skarpe sving.
Støvler
Skistøvler må ikke være så stramme, at man ikke kan bevæge tæerne. Til gengæld må de heller ikke være så store, at hælen svupper op.
Vil man investere i et par nye skistøvler, skal man være opmærksom på, at de hurtigt vil udvide sig. Man kan derfor let komme til at købe dem for store. Har man knyster på fødderne kan en del skibutikker forme plasticskallen, så den passer specielt til foden.
Skisafari
Skisafari udbydes i dag af flere og flere rejsebureauer. Det er en rejseform, hvor man ofte besøger et sted mellem 4-6 destinationer på en uges skiferie. Derudover løber man i mindre grupper med en dansk skiguide, som nøje har tilrettelagt turen.
Det er en fantastisk ferieoplevelse, hvis man er en kræsen skiløber, der gerne vil rundt til flere destinationer.
Som eksempel kan nævnes området Superski Dolomiti i Italien. Det er endnu ikke helt sammenhængende, men hvis det var, ville det med garanti være et af Europas aller største skisportssteder. 464 lifte dækket under et skipas og 1180 km piste.
Et andet sted kunne være Grand Oisans i Frankrig, hvor man ville besøge eksempelvis; Alpe d’Huez, Les 2 Alpes, La Grave og Serre Chevalier.
Det er værd at undersøge hvordan rejsebureauet har designet deres skisafari. Klart er det dog, at du skal kunne løbe på ski, der bliver ofte løbet temmelig meget. Nogle skisafari er designet til den mere habile skiløber, så check lige med rejsebureauet, før du køber rejsen.
Men fælles for alle skisafari er den totale oplevelse af offpiste, pukkelpiste samt gode præparerede pister. Du vil med garanti ikke komme til at løbe på den samme piste to gange.
Med sig på selve skidagen bør man have en lille dagsrygsæk, som kan indeholde, hvad du skulle få brug for i løbet af dagen. Ofte er man en gruppe på 8 personer ledsaget at en dansk guide, og i samlet flok løber man på opdagelse. En chauffør vil være tilknyttet gruppen, som søger for at bagagen bliver transporteret videre til næste overnatningssted. Er det ikke muligt at komme helt hen til den næste destination, vil der selvfølgelig være et opsamlingssted hvor en bus transporterer gruppen videre.
Lidt fakta om de to nævnte skisafari-områder (der findes selvfølgelig flere, og det er næsten kun fantasien og afstanden der sætter grænsen):
Superski Dolomiti, Italien
Canazei. Kendt for sit imponerende bjergmassiv “Sella Ronda”. Herfra udspringer der gode offpiste-ruter, hvor der temmelig sikkert vil være god pulversne.
De skisafari der arrangeres i dette område, vil ofte bringe dig omkring i hele Superski Dolomiti som breder sig rundt om “Sella Ronda”. Det er stort og meget varierende. Området er kendt for de mange solskinstimer, men er samtidigt også meget snesikkert. Næsten al skiløb foregår i 2600-1900 meters højde.
Grand Oisans, Frankrig:
La Graveer i dag kendt af offpisteelskere. Her finder man ikke mange lifter, men til gengæld noget at det allerbedste offpiste. Her er det nok anbefalelsesværdigt, at man ikke er bange for udfordringer.
Serre Chevalier er blandt andet kendt for offpiste i skovene, men ellers er det et område der består af flere små områder, som langsomt har vokset sig til et af de større områder.
Alpe d’Huez er kendt for sit alsidige skiløb.
Her er lidt for enhver smag, du finder både lette og brede pister, men du finder også de mere udfordrende pukkelpister.
Les 2 Alpes:
Her er der udfordringer til alle, gletscher og god sne der byder på mange gode offpisteture.
Skiordbog
Her får du hjælp til på nogle af de gloser, du kommer ud for på skisportsstederne. Hvad betyder off-piste, hvordan smager Germknödel og hvad er pukkelpiste?
Det, og meget mere, får du svar på i skiordbogen.
A.
Afterski: Tradition, hvor man mødes med guiderne og de andre gæster på bar, efter endt skiløb.
Alperne: Bjergområde, der ligger i Frankrig, Østrig, Schweiz og Italien.
B.
Bindinger: Anordning på skien, som holder skistøvlen på plads.
Brasserade: Fransk spise. Forskelligt kød, som steges på en tør varm sten.
C.
Carving-ski: Slalomski med indsnævring på midten, som gør det lettere at svinge.
D.
Dolomitterne: Skiområde i Italien
E.
Espace Killy: kiområde, der omfatter Tignes og Val D’Isere.
F.
G.
Germknödel: Østrigsk kage. Består af hvedebolle med svesker, overhældt med smørsovs, flormelis og birkes.
Glühwein: Varm rødvin med gløgg-lignende smag
H.
Heliskiing: En helikopter transporterer dig op på toppen af et bjerg, hvortil ingen lifter går. Ofte områder med god off-piste.
I.
J
.
Jägertee: Østrisk specialitet: Varm te med 80% Stroh rom.
K.
Kabinelift: En stor kabine spændt op på et kabel, hvor op til 100 personer, stående, kan blive transporteret fra dal til top i løbet af 5-10 min.
L.
Langrend: Tur-ski, hvor man med løs hæl, har mulighed for at komme op ad bakker og ned ad bakker. Mest udbredt i Norden.
Lavine: Sneskred, der kan nå op på en fart af 200 km/t.
Liftkort: Personligt “adgangskort” til liftsystemet – et “must” på skiferien.
M.
Monoski: Ikke så udbredt ski, hvor du har begge støvler spændt på en bred ski, parallelt med skiens kanter.
N.
O.
Offpiste: Skiløb i dyb sne uden for de præparerede pister.
P.
Pister: Præparerede og afmærkede skibakker, hvor skiløb er tilladt medmindre advarsel er sat op.
Picnic: Guiderne arrangerer frokost oppe i sneen, hyggeligt…
Pubcrawl: Populær udflugt i aftentimerne, hvor guiderne viser dig rundt på byens barer og serverer en lille drink hvert sted.
Pukkelpiste: Upræparerede pister med store pukler.
Pulversne: Løs sne, opleves i frostvejr efter snefald.
S.
Skisafari: Skiform, hvor man løber fra destination til destination og kommer gennem off-piste m.m.
Snowboard: En ski, hvor man står skråt på brætet med begge ben på. Løber lidt i stil med en surfer/skate boarder.
Speedskiing: Findes bl.a. i Les Arc. Er en speciel skiform, hvor det gælder om at komme hurtigst ned af en temmelig stejl bakke.
Spetzie: Østrigsk læskedrik bestående af halv cola, halv citron.
Stolelift: 1-6 personers lifte, hvor man sidder i en “sofa” som hænger på et kabel spændt op mellem master. Hurtigt og effektivt.
T.
Tallerkenlift: Single-lift, der består af en lang stang med en lille plade, “tallerken”, som man tager mellem benene. Kontakt med jorden.
Telemark: Skiart, opkaldt efter region i Norge. Bred ski med løs hæl og bløde læderstøvler.
T-lift: Omvendt T, hvor man står to ved siden af hinanden, støtter med T’et bag numsen. Kontakt med jorden.
U.
V.
Vin chaud: Varm alkoholisk drik bestående af varm rødvin. Serveres i Frankrig og minder lidt om gløgg.
Af Travelmarket og Sune Alstrup
Fotos:
Topfoto © istockphoto / andresr
Skiløber der kigger mod solen © istockphoto / mbbirdy
Skiudstyr © istockphoto / JackJelly
Carving-ski © istockphoto / mbbirdy
Skisafari © istockphoto / ultramarinfoto
Alpe d´Huez © istockphoto / difught
Skriv et svar
Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *
Privatlivspolitik
Læs vores persondatapolitik.